Document Type
Article
Publication Date
3-1-2018
Department
Department of Psychology
Department
Faculty of Social Work
Abstract
The walk-in counselling (WIC) model of service delivery has been found to reduce psychological distress more quickly than a traditional model of service delivery involving a wait list. A question remains, however, as to the relative benefit of the WIC model for different client groups. The present study uses graphical inspection and multilevel modeling to conduct moderator analyses comparing two agencies, one with a WIC clinic and the other with a traditional wait list approach, and their relative impact on psychological distress. Key findings regarding the differential benefits for different types of presenting problems as well as clients at different stages of change are discussed.
La recherche montre qu'un service de consultation sans rendez-vous réduit la détresse psychologique plus rapidement qu'un modèle traditionnel fonctionnant avec liste d'attente. Les bénéfices relatifs du modèle de consultation sans rendez-vous pour différentes clientèles demeurent cependant méconnus. Cette étude utilise l'inspection de graphiques et la modélisation multiniveau afin de mener une analyse de modération qui compare deux cliniques: sans rendez-vous ou suivant le modèle traditionnel avec liste d'attente. L'étude examine les impacts relatifs de ces modèles sur la détresse psychologique. Les principaux résultats portent sur les bénéfices différentiels selon les problématiques de santé mentale présentées et selon les stades de changement des usagers.
Recommended Citation
Riemer, M, Stalker, C A, Dittmer, L, Cait, C, Horton, S, Kermani, N, & Booton, J (2018). The Walk-in Counselling Model of Service Delivery: Who Benefits Most? Canadian Journal of Community Mental Health 37(2): 29-47, https://doi.org/10.7870/cjcmh-2018-019.
Included in
Counseling Commons, Psychiatric and Mental Health Commons, Psychiatry and Psychology Commons