Document Type

Article

Publication Date

6-1-2016

Department

Department of History

Abstract

To Victorians, the Marquis of Queensberry was a well-known aristocrat. As the father of Lord Alfred Douglas and the nemesis of Oscar Wilde, Queensberry was the impetus behind Wilde’s legal troubles. He is also renowned as the eponym of boxing’s first, and most famous rulebook. As a man who flouted every prescription for gentlemanly conduct, he provoked a variety of reactions. The working-class response to the Marquis, for example, suggests a more complicated relationship between the aristocracy and labour than has previously been recognized. Queensberry’s lifestyle also pointed to an enduring aristocratic rakish subculture within the respectable British metropole; for his peers, his cardinal sin was not his unconventional behavior, but rather the publicity he sought and generated for it. This article draws on evidence from the British periodical press to explore ideas of the gentleman, reputation, and celebrity during the second half of the nineteenth century. A focus on Queensberry offers new insights into dominant social conventions and the emergence of modern celebrity culture.

Le marquis de Queensberry était pour les Victoriens, un aristocrate renommé. Le père de lord Alfred Douglas et l’ennemi juré d’Oscar Wilde, Queensberry fut à la source des troubles légaux de Wilde. Il est aussi célèbre comme étant l’éponyme du premier et plus célèbre livre de règlements sur la boxe. Un homme qui méprisait toutes les conventions des personnes distinguées, il suscita bon nombre de réactions. La réponse de la classe ouvrière au marquis, par exemple, suggère des rapports entre l’aristocratie et les travailleurs plus compliqués qu’on n’avait supposé auparavant. Le mode de vie de Queensberry met aussi en évidence une sous-culture tenace d’aristocratie dissolue dans la métropole britannique respectable; aux yeux de ses pairs, son plus grand péché n’était pas son comportement non conformiste, mais plutôt la publicité qu’il recherchait et même qu’il suscitait. Dans cet article, nous examinons la presse périodique britannique afin d’étudier la façon dont « le gentleman » a été conçu durant la deuxième moitié du dix-neuvième siècle, surtout par rapport aux thèmes de la réputation et de la célébrité. En nous concentrant sur Queensberry, nous avons un nouvel aperçu des conventions sociales dominantes et de la naissance de la culture de célébrité moderne.

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This article was originally published in Canadian Journal of History 48:2 (2013): 277-306. https://doi.org/10.3138/cjh.48.2.277

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